Den 12. august 2012 gennemførte jeg Challenge Copenhagen - en fuld-distance ironman på 3,8 km svømning, 180 km cykling og 42,195 km løb - på 10 timer, 29 minutter og 2 sekunder.
Det var en helt fantastisk dag, hvor jeg fik masser af opbakning af mit helt eget personlige heppekor. Nu fortsætter drømmen om flere triathlon-eventyr...

søndag den 19. august 2012

Løbsberetning 2: Challenge Copenhagen - Svømning

Challenge Copenhagen startede for mit vedkommende ved 4-tiden, hvor jeg stod op og fik fyldt energidepoterne med en masse lette kulhydrater. Min kammerat Tonny, som også boede på campingpladsen, var så venlig at køre mig til startområdet, hvor vi ankom lidt før kl. 6. Solen var stået op, vandet var spejlblankt, 19,6 grader og uden bølger - det var perfekt vejr. Der var ikke ankommet så mange, så jeg havde god tid til at låne en pumpe og komme en tur på tønden. Blot et kvarter senere var der meget lang kø til toiletterne, og pumperne blev flittigt brugt, så det kan anbefales at komme et kvarter før... :-)

Den første pumpe, jeg lånte, var ikke særlig god og lukkede mere luft ud af forhjulet, end der kom i. Der var mere held med den næste, men efterfølgende kunne jeg se, at den midterste split i ventilen til forhjulet var blevet bøjet af mit asen og masen med den første pumpe. Ved hjælp af lidt spyt på ventilen kunne jeg dog heldigvis konstatere, at ventilen var tæt. Det skal dog siges, at forhjulet var fladt om tirsdagen, hvor cyklen blev pakket sammen - netop på grund af ventilen - men der var masser af luft i slangen hele søndag, så lidt heldig har man lov til at være...

Nå, tilbage til det, det hele handler om. Svømmestarten gik for mit vedkommende kl. 7.35. Det var nogle nervepirrende sidste minutter, hvor racet blev tænkt godt og grundig igennem, men jeg var heldigvis mere spændt end jeg var nervøs. Jeg var super klar! Starten gik, og jeg fandt mig til rette i den sidste tredjedel i højre side af mit heat, som bestod af 300 deltagere med rød badehætte. Allerede efter et par hundrede meter fik jeg tisset første gang i vandet, hvilket jeg også havde glædet mig til i minutter op til startskuddet. Det gentog sig to gange, men så heller ikke mere under resten af racet.


Der er tre broer fra Amager til selve strandparken, og derpå var sat store bannere, som angav hvor langt vi havde svømmet. Det var rigtig rart at vide, og det gav desuden noget at orientere sig efter. Dum di dum di dum... det gik fremad, dog ikke særlig hurtigt. Efter ca. 1.000 meter prøvede jeg at bevæge mine ben lidt mere koordineret end tidligere, og lige pludselig kørte det helt fantastisk. To benspark pr. armtag (tror jeg nok) - jeg fandt en rytme, som jeg aldrig har haft i vandet før. Godt tidspunkt at lære det på...

Jeg svømmede de 3.800 meter på 1:23:56 - en del hurtigere end forventet. Til sammenligning svømmede jeg den halve distance i Aarhus på 52:22, så der er virkelig sket fremskridt. Jeg svømmede endda så hurtigt, at heppekoret lige præcis ikke nåede at se mig komme op af vandet. Til gengæld var de der, da jeg hoppede på cyklen efter præcis 1½ time. Der var rigtig mange atleter i skifte-teltet, og jeg er stadig ikke verdens hurtigste til at få våddragten af, så det tog lidt tid at få klaret det hele. Hellere bruge et halvt minut ekstra i skiftezonen end at glemme noget eller ikke få sat strømperne ordentligt. På grund af det fremragende vejr valgte jeg kun at tage fire gels og en energibar i baglommen - ingen ærmer eller handsker. Det viste sig at være en god disposition...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Træning




Træningsprogram




Konkurrencer