Den 12. august 2012 gennemførte jeg Challenge Copenhagen - en fuld-distance ironman på 3,8 km svømning, 180 km cykling og 42,195 km løb - på 10 timer, 29 minutter og 2 sekunder.
Det var en helt fantastisk dag, hvor jeg fik masser af opbakning af mit helt eget personlige heppekor. Nu fortsætter drømmen om flere triathlon-eventyr...

fredag den 27. juli 2012

Rudy Project Wingspan

Man har et standpunkt til man tager et nyt... Jeg havde egentlig besluttet at køre Challenge Copenhagen med min almindelige Giro Monza hjelm, men efter at have læst tilpas mange artikler, kommentarer og forslag til, hvordan man kan forbedre sit race mest muligt, blev jeg nødt til at ændre mening.

For eksempel har Nicolai Norrid skrevet en artikel med fire tips til, hvordan man forbedrer sin præstation til Challenge Copenhagen. Nicolai er til daglig coach og bikefitter, så han mener selvfølgelig, at den bedste måde at forbedre sin aerodynamik er ved at få foretaget et bikefit, mens det næst-bedste er at anskaffe sig en aero-hjelm. Det er bedre og billigere end at anskaffe det fineste cykel-grej og aero-hjul, for selvom de to dele har en god aerodynamik, er det i sidste ende kroppen, som giver den største modstand. En aero-hjelm forbedrer aerodynamikken rundt om kroppen markant, så jeg måtte i gang med at læse diverse tests.

Mit valg faldt på Rudy Project Wingspan. I modsætning til de fleste andre hjelme er denne hjelm nemlig ikke kun testet med vinden kommende direkte forfra (hvor den heldigvis sjældent kommer fra) men også ved sidevind. Hjelmen er designet med en kort "hale" i forhold til andre aero-hjelme, hvilket tager højde for de forskellige positioner, som forskellige personer har på cyklen. Dette design skulle gøre det til en af de mest aerodynamiske hjelme på markedet. Der er forskellige konfigurationer af hjelmen, afhængig af hvor meget ventilation og hvor god aerodynamik der skal være, men selv i den mest åbne udgave med mest mulig ventilation (som anbefales til ironman-distancer) påståes det, at hjelmen er over fem minutter hurtigere end en traditionel hjelm over de 180 km...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Træning




Træningsprogram




Konkurrencer