Den 12. august 2012 gennemførte jeg Challenge Copenhagen - en fuld-distance ironman på 3,8 km svømning, 180 km cykling og 42,195 km løb - på 10 timer, 29 minutter og 2 sekunder.
Det var en helt fantastisk dag, hvor jeg fik masser af opbakning af mit helt eget personlige heppekor. Nu fortsætter drømmen om flere triathlon-eventyr...

søndag den 22. juli 2012

Retül Bikefit

I tirsdags var jeg i Viborg for at få foretaget et Retül Bikefit på min Argon 18 E-118. Det foregik ved Chris Fischer fra Multitesta. Chris er selv professionel triatlet og har gennemført flere ironmans, så han ved, hvad det handler om.

I et Retül Bikefit bliver kroppens bevægelser målt i 3D, og cyklen bliver derefter indstillet til den mest optimale position, som er et kompromis mellem lav vindmodstand og evnen til at træde med stor effekt. Der monteres otte elektroder på kroppen, som vist på billedet til højre. Herefter bliver afstanden og vinklerne målt i bevægelse.

Herunder ses en video af mit endelig fit.


Fittet gav kun anledning til få justeringer på min cykel. Sadlen blev sat 16 mm op og 8 mm frem. Jeg har haft lidt problemer med mellemkødet, når jeg har siddet længe i sadlen, så forhåbentlig bliver det bedre med den nye justering. Jeg får dog også mulighed for at teste en ISM sadel, som har en anden udformning end min nuværende Prologo og samtidig kan få mig lidt længere frem. Desuden foreslog Chris, at jeg kan træne i mine tri-bukser, som har mindre indlæg end almindelige cykelbukser, og dermed ikke maser de ædlere dele mere end højst nødvendigt...

Øvrige kommentarer fra Chris:
  • Mine pedalarme er 175 mm lange, hvilket er lidt for langt. Derfor lukker jeg for meget sammen, når pedalerne er i deres øverste position.
  • På sigt kan jeg godt tilpasse mig en lavere position i bøjlen ved at pille et afstandsstykke ud. Samtidig kan armpuderne godt rykkes lidt tættere sammen, så min position bliver endnu mere aerodynamisk.
  • Mine Time RXS Carbon pedaler har jeg altid været godt tilfreds med, og jeg har argumenteret med, at de har godt med flex, så foden ikke er fuldstændig låst. Men eftersom jeg har en stort set perfekt fodstilling, kan jeg med fordel bruge nogle stive pedaler uden eller med meget lidt flex, så den fulde effekt går til fremdrift, og ikke spildes ved at pedalen flex'er.
Nedenfor kan rapporten med mine cykel-mål ses.




Personal Bicycle Fitting Report

Rider Information

MAKE/MODEL:
Argon 18
NAME:
Lasse Bæk
SIZE:
54
YEAR:
2012
STYLE:
Time Trial
NOTES:
STEM:
7 x 50
SPACER STACK:
0
CRANK LENGTH:
175
PEDALS:
Time RXS Carbon
SADDLE:
Prologo Nago Evo Tri 40
BARS:
Argon 18

MEASUREMENTS & ANGLES

Saddle Height
BB to center of saddle profile
761 mmHandlebar Reach
tip of saddle horiz to bar top
418 mm
Handlebar Drop
cen of saddle profile to bar top
neg denotes bar below saddle
-194 mm
Saddle Setback
BB horiz to front tip of saddle
neg denotes saddle behind BB
34 mmArm Pad Reach
tip of saddle horiz to back of arm pad
405 mm
Arm Pad Drop
cen of saddle to arm pad top, neg denotes pad lower
-119 mm
Arm Pad Stack BB
BB vertical to top of arm pad
635 mmArm Pad Reach BB
BB horiz to back of pad
439 mm
Saddle Angle
angle of saddle to horizon
neg denotes nose down
-1 degGrip Reach
tip of saddle horiz to front
end of grip
734 mm
Grip Drop
cen of saddle to front end of grip, neg denotes grip lower
-87 mm
Eff. Seat Tube Angle
BB to center of saddle profile
82 degArm Pad to Grip Reach
back of arm pad horiz to
front end of grip
329 mm
Grip Angle
angle to horizon
pos denotes front end up
34 degBB to Grip Reach
BB to front end of grip
767 mm
Grip Width
grip center to center
106 mmArm Pad Width
arm pad center to center
251 mm
Frame Stack512 mmHandlebar Stack541 mm
Frame Reach
BB to center of headtube top
413 mmHandlebar Reach
BB to center of bar
452 mm

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Træning




Træningsprogram




Konkurrencer