Den 12. august 2012 gennemførte jeg Challenge Copenhagen - en fuld-distance ironman på 3,8 km svømning, 180 km cykling og 42,195 km løb - på 10 timer, 29 minutter og 2 sekunder.
Det var en helt fantastisk dag, hvor jeg fik masser af opbakning af mit helt eget personlige heppekor. Nu fortsætter drømmen om flere triathlon-eventyr...

torsdag den 12. juli 2012

Én måned til Challenge Copenhagen

I dag er der præcis én måned til Challenge Copenhagen 2012. Det giver lidt kuldegysninger at tænke på, men samtidig føler jeg mig velforberedt. I morgen er sidste arbejdsdag inden 4½ ugers ferie, hvor der er fuld fokus på ironman-projektet.

Til weekenden tager jeg til København for at tage et kig på især cykelruten, som jeg har tænkt mig at tage et par runder på. Samtidig kan jeg få set den kommende skiftezone samt svømme- og løberuterne - det kan kun være en fordel at kende lidt til, hvad der venter mig til august. Og så kan jeg ligeså godt udnytte situationen til at besøge mine ø-venner - det glæder jeg mig til.

Selvom jeg nu har trænet i lang tid mod mit mål, har jeg ikke målt min hvile- og maxpuls, og jeg har dermed trænet lidt i blinde. I dag blev første forsøg i målingen af min maxpuls foretaget med hjælp fra min ven, Casper Lund Thomsen. Casper er fodboldtræner, så han er ikke vant til folk med så god en kondition... Spøg til side - der er selvfølgelig meget forskel på fodboldspillere og langdistance-atleter, så der måtte to forsøg til, før der kom et nogenlunde realistisk bud på min maxpuls - jeg har dog en plan om at teste mig selv under lidt andre forhold i næste uge.

Testen foregik på Casper's "hjemmebane" - en fodboldbane - hvilket jeg absolut ikke er vant til at løbe på. Jeg startede med en kort opvarmning, hvor jeg i bagklogskaben nok burde have fået pulsen lidt højere op. Derefter skulle jeg løbe ca. 650 meter i almindeligt tempo, 300 meter gradvist stigende til tæt på max, og til sidst 150 meter max. Problemet med dette forsøg var, at jeg ikke rigtig nåede min grænse. Eftersom jeg er vant til at løbe meget længere, nåede kroppen ikke at vænne sig til, at der skulle gives max gas stort set fra start. Pulsen nåede "kun" op i nærheden af de 180 bpm - det kunne ikke passe!

I andet forsøg efter en god lang pause løb jeg en lidt længere strækning i almindeligt tempo, lidt længere optrapning til max, og et afsluttende max på 2-300 meter. Denne gang gik det bedre med at nå max, som nåede op på 189 bpm, men jeg har dog en plan om at teste mig selv igen på en løbebane eller lignende med en længere opvarmning. Mon det så ikke kan lykkes at finde 5 bpm mere? Nedenfor kan pulsen under mine to forsøg ses - der kommer nok en update i den nærmeste fremtid.

I nat står den på hvilepuls-test, hvilket jeg også er rimelig spændt på, hvordan kommer til at udarte sig. Hvordan mon den graf kommer til at se ud?

To forsøg til at ramme maxpulsen. Jeg holdte en lang pause mellem forsøgene - derfor det drastiske fald i grafen.

2 kommentarer:

  1. Hey Lasse,

    Faldt tilfældigt over din fantastiske blog. Er meget imponeret over dit engagement og kan godt se, at det slet ikke er tilfældigt at du er lynhurtig!

    Vi ses derude
    Jørn Heilberg

    SvarSlet
  2. Hej Jørn

    Tak for de pæne ord. Ja jeg hygger mig vældigt med mit lille projekt :-)
    Vi ses lige pluds'lig.

    /Lasse

    SvarSlet

Træning




Træningsprogram




Konkurrencer