Den 12. august 2012 gennemførte jeg Challenge Copenhagen - en fuld-distance ironman på 3,8 km svømning, 180 km cykling og 42,195 km løb - på 10 timer, 29 minutter og 2 sekunder.
Det var en helt fantastisk dag, hvor jeg fik masser af opbakning af mit helt eget personlige heppekor. Nu fortsætter drømmen om flere triathlon-eventyr...

torsdag den 5. april 2012

Træningslejr på Fuerteventura - del 1

Så er vi nået til træningslejrens første hviledag. Vi er en flok glade motionister på tur - ca. 30 mand i alt. Blandt deltagerne er tre snakkesalige medlemmer af mine nye klub, Aarhus 1900 Triathlon, så den kommer jeg nok til at engagere mig lidt mere i, når jeg kommer hjem.

Indtil videre er blevet svømmet ca. 6 km, cyklet 200 km og løbet 20 km.

Søndag


Efter 5 timers flyvetur og en halv times bustur ankom vi til Playitas søndag eftermiddag. Vi måtte dog vente et par timer på at få vores lejlighed, så det blev en meget hektisk omklædning til åbenvandssvømning kl. 17.

Det var første gang jeg skulle teste min våddragt i åbent hav, og det blev da også kun til 5-600 meter, men jeg nåede dog at erfare, at mine svømmebriller helst skal tages på inden badehætten, da der kom et lille hul i overgangen, hvor vandet kunne trænge ind. Saltvand og bølger er i øvrigt ikke min favorit, men det var fint nok at få rørt kroppen efter rejsen.


Mandag


Kl. 8 stod den på morgenløb, som blev en lille hyggetur i terrænet. Jeg har aldrig haft gode erfaringer med morgenløb, men det gik fint nok i det rolige tempo. Vi havde indtaget en banan og noget vand en halv time inden løbet og gemte det store morgenmåltid til efter løbet. Efter løbeturen gennemgik vi nogle løbeteknik-øvelser til at blive mere adrætte og spare energi under løbet.

Kl. 11.30 var det så i den udendørs 50 m pool, hvor den skadede prof-triathlet Martin Jensen havde lagt et hårdt program inklusiv diverse øvelser. Jeg nøjedes med et par kilometer af programmet, men fik dog nogle gode fif med på vejen.

Som om det ikke var nok, snuppede vi også et par timers cykling i roligt tempo inden aftensmaden. Selvom vinden ikke har været slem de første dage, blæser det stadig en hel del når man bevæger sig ud i landskabet, så det var godt at komme på hjul af über-bikeren Martin Jensen.

Samlet blev det til ca. fire timers træning mandag, hvilket faktisk var mere end hele ugen forinden tilsammen...

Tirsdag


Første udfordring var en godt 80 km lang cykeltur over tre bjergpas - et fint terræn for en letvægter som mig. Jeg havde dog samtidig lidt præstationsangst for om jeg kunne følge med opad. Men det lykkedes at være med fremme og der var overskud til at rykke med og væk fra flere af de andre - fed fornemmelse, som gav selvtillid til det sidste bjerg, hvor der blev givet gas fra starten. Det var dog lige lidt længere end jeg havde regnet med, så idéen om at køre tilbage over de tre bjerge med kun et par slatter energidrik tilbage i dunkene blev droppet. I stedet blæste vi ad landevejen hjem mod Playitas, hvor vi hoppede i løbeskoene til nogle omgange på en 1.400 meter rundstrækning. En spøjs fornemmelse at få benene i gang igen efter så lang en cykeltur.

Selvom det mest oplagte var at smide sig på sengen, havde trænerne også lige sneget en gang åbenvandssvømning ind inden aftensmaden. Heldigvis havde trænerne set os an og havde lagt et særskilt teknik-program til de ringeste, hvor jeg åbenlyst indgår. Det var nogle rigtig gode øvelser, som både omhandlede starten, orientering i vandet og vendinger rundt om bøjerne. Det var dog ikke ligefrem det hele, der blev udført lige elegant.

Endnu fire timers træning til logbogen, så aftensmaden er virkelig værdsat.

Onsdag


Ligesom tirsdag startede onsdagen med en cykeltur, som skulle gå over endnu et bjerg, men på vej dertil begyndte det at regne, så vi besluttede at tage en anden rute. Det skulle egentlig være en rolig cykeltur, men jeg kom i Martin Jensens gruppe, så der blev hamret godt igennem med et snit over 31 km/t i øs-regnvejr - og det er altså et rimelig højt snit på Fuerteventura. Det er sjældent, at jeg har været så møg-beskidt efter en cykeltur, så det var et tiltrængt bad til både mig og cyklen.

Desværre klarede det op, så der var ingen dårlige undskyldninger for at hoppe svømmetræningen over...

Efter en tør rugbrøds-mad og lidt hvile stod der "kvalitets-løbetræning" på programmet. På rundstrækningen hægtede jeg mig på en norsk jente, og vi løb fire omgange med stigende intensitet, hvoraf den sidste skulle foregå i 10 km pace.

Godt tre timer mere til logbogen...

Torsdag


I dag er det så første hviledag, dog ikke mere end at der er sneget et svømmepas ind i programmet. Teorien siger vist, at svømmetræning primært er en belastning for overkroppen, men jeg kæmper endnu med hele kroppen for at klare mig igennem.

Jakob Ovesen, der er udviklingskonsulent hos Dansk Triathlon Forbund, har sin bedre halvdel Ditte med, som er fysioterapeut. Hun har efterset Thomas' knæ og har stukket nogle nåle i benet, og nu har de aftalt, at han skal have barberet knæet og klistret noget kinesisk tape på...

Øvrige bemærkninger


Det har været nogle intense træningsdage, hvor restitutionen er vigtig. Selvom der burde være god tid til det hele, har vi nok at se til med at hvile, spise, klargøre, bade og smøre sig ind i solcreme. Svømmetræningerne kræver typisk også en ekstra tur på tønden.

Jeg har benyttet mig af et godt råd fra min "coach" og kollega, Casper Lund Thomsen, om at få benene i koldt vand efter træningen, så blodkarene trækker sig sammen og efterfølgende, når man stiger op af vandet, renser musklerne for de affaldsstoffer, der er blevet ophobet under træning - smart fidus. Forhåbentlig virker det også når vandet ikke ligefrem er iskoldt, men snarere "halv-lunkent"...

Et andet vigtigt aspekt er indtaget af væske og energi før, under og efter træning. Jeg drikker ca. 5 liter vand hver dag, og de store mængder energi-stads, jeg har medbragt fra Danmark, er allerede ved at slippe op.

I morgen står den på for-træning til en halv ironman, dvs. startende med åbenvandssvømning kl. 8, 90 km cykling kl. 10.30, efterfulgt af løb.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Træning




Træningsprogram




Konkurrencer