Den 12. august 2012 gennemførte jeg Challenge Copenhagen - en fuld-distance ironman på 3,8 km svømning, 180 km cykling og 42,195 km løb - på 10 timer, 29 minutter og 2 sekunder.
Det var en helt fantastisk dag, hvor jeg fik masser af opbakning af mit helt eget personlige heppekor. Nu fortsætter drømmen om flere triathlon-eventyr...

søndag den 22. april 2012

Reflektion over træningslejren på Fuerteventura

Efter den glimrende træningslejr på Fuerteventura er det nu tid til lidt reflektion. Maveondet i uge 2 ændrer ikke på, at det var en fantastisk oplevelse, som jeg er klar på at gentage.

Hvad vil jeg gøre anderledes næste gang?


  • Vejret på Fuerteventura var godt, og det holdte tørt med meget få undtagelser. Temperaturen lå omkring 20 grader i træningstimerne - lidt køligere om morgenen og aftenen. Til træningen brugte jeg udelukkende korte bukser, selvom jeg både havde taget 3/4 og lange bukser med. Så der kan godt spares på en masse varmt træningstøj. Til gengæld vil jeg næste gang sørge for at have nogle praktiske tynde trøjer eller jakker med til aftenerne, hvor det kan være lidt køligere.
  • Med hensyn til cykelvalg havde jeg valgt at tage min racercykel med i stedet for min tri-cykel. Hvis jeg skulle afsted for at køre Challenge Fuerteventura, ville jeg formentlig tage min tri-cykel med, da de har en væsentlig fordel, når man ligger alene i blæsten. I de to træningsuger kørte vi meget i grupper, og her er racercyklen klart at foretrække. Det samme gælder i bjergene, hvor gearskift i bremsegrebene er at foretrække i stedet for i bøjlen.
  • Uanset cykelvalg vil jeg overveje min gearing på cyklen, næste gang jeg skal afsted. Jeg havde ikke tænkt nærmere over det, da jeg ikke kørte med en rendyrket gearing til fladt terræn, men min gearing var alt for høj, så jeg nåede hurtigt ned i laveste gear på stigningerne, og så er der lang vej til toppen... På den anden side kan man godt bruge et rigtigt højt gear, når det går nedad. Her løber man også hurtigt tør, så man kommer til at piske rundt med benene.
  • Jeg synes, min form var ganske fin inden jeg tog afsted med mine 7-8 træningstimer pr. uge. Men når man lige pludselig skal opskalere til 20-25 timers træning på en uge, bør man lægge nogle flere træningstimer i ugerne op til - hvis man da gerne vil være nogenlunde med i alle discipliner. Personligt vil jeg nok gerne op på 12-14 træningstimer i de 2-3 uger op til træningslejren.
  • Jeg havde investeret i noget glimrende solcreme inden rejsen - Lancaster Sport Spray SPF 30. Det virkede da også fuldstændig efter hensigten i de 4 dage, som spray'en holdt til... Så næste gang må jeg enten bruge en mindre formue på at tage 3-4 flasker med eller gå lidt mere op i, hvor meget solcreme der rent faktisk er i beholderen...
  • Hvad skal man ellers proppe i kufferten?
    • Alt i svømmeudstyr? Denne gang havde jeg ca. alt med; pullbouy, finger-paddles, zoomers, 2 badehætter og 3 par svømmebriller. Næste gang bliver det formentlig kun badehætter og svømmebriller. Man kan låne/leje det øvrige udstyr dernede, så der kan bagagepladsen udnyttes bedre til andre ting og sager.
    • Cykel-grej? Der er selvfølgelig adgang til fodpumpe, vaske- og smøre-grej i forbindelse med cykeludlejning, men det var en noget tvivlsom pumpe og de andre remedier var heller ikke imponerende. Desuden skulle man købe en polet til at vaske sin cykel - lidt småligt. Næste gang vil jeg derfor formentlig tage en fodpumpe med i cykelkufferten og en lille flaske olie - så kan man selv klargøre sin cykel i fred og ro.
    • Triathlon og energi-stads hænger unægtelig meget sammen, og det er en videnskab, hvad man skal spise og drikke hvornår. Der kommer snart et indlæg om ernæring i forbindelse med længere tri-konkurrencer, så her vil jeg nøjes med at nævne, at man godt kan slæbe store mængder energi-produkter med i kufferten, men der er også mulighed for at købe de fleste produkter dernede - og det endda til fornuftige priser.
  • Og sidst men ikke mindst... La' nu vær' med at spise salat fra salatbaren!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Træning




Træningsprogram




Konkurrencer