Den 12. august 2012 gennemførte jeg Challenge Copenhagen - en fuld-distance ironman på 3,8 km svømning, 180 km cykling og 42,195 km løb - på 10 timer, 29 minutter og 2 sekunder.
Det var en helt fantastisk dag, hvor jeg fik masser af opbakning af mit helt eget personlige heppekor. Nu fortsætter drømmen om flere triathlon-eventyr...

mandag den 16. april 2012

Challenge Fuerteventura - Løbsberetning

Træningslejren på Fuerteventura blev afsluttet med en halv ironman - Challenge Fuerteventura. Jeg var kommet mig efter mit maveonde tidligere på ugen, så jeg var klar til at stille til start kl. 8 lørdag morgen.

Svømning


Jeg må nok indrømme, at jeg stadig har rigtig meget at lære i svømmedisciplinen - i særdeleshed i åbent hav. Svømningen gik elendigt. Der var flere bølger denne morgen, end der havde været under træning, så jeg fik aldrig overskud til at fokusere på crawl-teknikken - det blev ren overlevelse i stedet.

Allerede efter 100 meter føltes det som om jeg var håbløst bagud. Jeg prøvede at finde ind i min egen rytme, men det lykkedes aldrig helt godt. Selvom kvinderne startede fem minutter efter mændene, begyndte de efter 4-500 meter allerede at overhale mig. Efter ca. 1.000 meter vendte vi omkring to bøjer og skulle svømme mod strømmen, så bølgerne piskede mod hovedet. Der kunne jeg ikke overskue crawl'en mere og måtte slå over i brystsvømning med hovedet placeret et godt stykke over vandoverfladen. Så lå jeg ellers der og padlede og kunne begynde at tænke på tidsgrænsen på 1 time og 10 minutter...

Men det lykkedes at komme hel-skindet op af vandet på 49 minutter rent - jeg var endda kun den 5. langsomste ud af 220 startende... Og så fik jeg også tømt blæren ude i havet - så sparede jeg den tid i skiftezonen.

Cykling


Der var omkring en halv kilometer fra havet til skiftezonen, og jeg brugte næsten 9 minutter på skiftet - de hurtigste brugte knap 3! Så der er også plads til en del forbedringer her.

Ellers gik cyklingen ganske fint. Jeg kunne godt mærke, at der ikke var så meget at skyde med som i første uge, så jeg holdte pulsen omkring 150-155 og fik efterhånden hentet en del konkurrenter - især på stigningerne. Men nu lå jeg også i den bagerste del af feltet, så uden at fornærme nogen, kan jeg vist godt afsløre, at det ikke var de skarpeste triathleter, jeg overhalede...

Jeg brugte knap 3 timer på cyklingen, så jeg havde samlet brugt knap 4 timer efter svømning og cykling. Rasmus Henning havde også lige nået at løbe et halvmarathon på den samme tid! Han vandt i tiden 3:57:16.

Løb


Andet skift blev overstået på 2 minutter og 15 sekunder - de hurtigste kan barbere næsten 1½ minut af den tid! Hvor svært kan det være?

Afsted på løberuten - det skulle benene lige vænne sig til efter at have cyklet i 3 timer, og der gik da også næsten 10 km inden jeg havde vænnet mig helt til fornemmelsen. Men så skal jeg også love for, at det begyndte at gå godt. På trods af den kuperede rute gav jeg den max gas og fik kæmpet gennemsnittet ned fra over 5 minutter pr. kilometer til 4:50 minutter pr. kilometer, så jeg løb det afsluttende halvmarathon på 1:42:14 - total optur!

Samlet blev min tid 5 timer 39 minutter og 27 sekunder - kom bare an med den ironman! Og endnu bedre gik det for Thomas, som gennemførte i imponerende 5 timer 14 minutter og 26 sekunder - mega flot!

Resultater fra Challenge Fuerteventura

Flere billeder af mig fra Challenge Fuerteventura
(jeg er for nærig til at betale 300,- for at få dem uden reklamer)

Alt i alt har det været en fantastisk tur til Fuerteventura, som jeg er klar på at gentage. Tak for turen til de øvrige deltagere på træningslejren og i særdeleshed til fætter Thomas!

1 kommentar:

Træning




Træningsprogram




Konkurrencer