Den 12. august 2012 gennemførte jeg Challenge Copenhagen - en fuld-distance ironman på 3,8 km svømning, 180 km cykling og 42,195 km løb - på 10 timer, 29 minutter og 2 sekunder.
Det var en helt fantastisk dag, hvor jeg fik masser af opbakning af mit helt eget personlige heppekor. Nu fortsætter drømmen om flere triathlon-eventyr...

onsdag den 20. juni 2012

Challenge Aarhus - Løbsberetning

I søndags kom jeg i fin stil igennem min anden halve ironman i år og nogensinde. Det var på "hjemmebane" i Aarhus, hvor Challenge Aarhus bød på 1,9 km svømning, 90 km cykling og 21,1 km løb. Jeg er meget tilfreds med min præstation, men det var bestemt ikke uden udfordringer, at jeg kom igennem strabadserne.

Efter at svømningen var blevet flyttet om lørdagen, rykkede jeg for en sikkerheds skyld tidsplanen en halv time, så jeg stod op kl. 4.30, fik noget at spise, blandet energidrik og pakket skifteposerne, så jeg kunne være ved Moesgård Strand omkring kl. 6.45. Det var en smuk morgen med dejligt vejr, så jeg nøjedes med en vest i cykel-skifteposen, så jeg blot skulle have et par strømper og sko samt vesten på efter svømningen. Det måtte være til at overskue...

Starten gik for mit vedkommende kl. 8.35, hvor mine venner endda allerede var troppet op for at heppe. Svømningen foregik i første omgang i noget rimelig roligt vand på 15,4 grader, og det gik ganske fint med crawl på størstedelen af ruten. De sidste 5-600 meter blæste det dog noget op, så jeg blev nødt til at gå over i brystsvømning, da bølgerne begyndte at skylle imod mig. Jeg havde dog en rimelig god fornemmelse i vandet og troede bestemt, at det var gået bedre end på Fuerteventura, men det viste sig, at jeg faktisk havde svømmet 3 minutter langsommere i tiden 52:22. Det skyldes formentlig en blanding af den bedre opdrift i det mere saltholdige vand ved Fuerteventura, samt temperaturen i vandet.

Løb op i skiftezonen, hvor jeg glemte alt om, at jeg skulle have min våddragt af. Det gik dog rimelig smertefrit, da jeg først kom i gang. Til gengæld var det blevet overskyet og var begyndt at regne, så da jeg var kommet af våddragten begyndte jeg at ryste og klapre med tænderne af kulde. Og så er det altså rimelig svært at få et par sko og en vest på. Jeg endte med at bruge over 8 minutter i skiftezonen! Jeg kunne simpelthen ikke lyne min vest, fordi mine fingre var så kolde, at min tommelfinger bare stak ud i luften.

Op på cyklen, hvor jeg i første omgang koncentrerede mig om at holde ordentligt fast på styret og sikre mig at jeg kunne bremse med mine iskolde hænder. De første 50-60 km kom der nogle meget kraftige regnbyger krydret med lidt hagl, og jeg frøs over hele kroppen. Mine stive fingre gjorde samtidig, at jeg havde svært ved at skifte gear og drikke af min drikkedunk, som jeg normalt bruger min tommelfinger til. Jeg prøvede at proppe tommelfingeren i munden, men den havde gevaldig svært ved at få varmen.

Det var ved at udarte sig til en mindre katastrofe, da jeg simpelthen ikke kunne få nok energi i kroppen, og jeg vidste, at jeg endnu havde 4 timers fysisk aktivitet tilbage. Der var mange punkteringer og styrt i de glatte sving, men dem undgik jeg heldigvis. Da jeg nærmede mig Skanderborg klarede det endelig op, solen kom igennem, og jeg fik fat i en energibar i det andet depot på cykelruten efter 60 km, hvilket formentlig reddede mig på dagen. De sidste 30 km gik glimrende, og cyklingen blev overstået i tiden 2:39:28 svarende til en gennemsnitshastighed på 33,6 km/t, hvilket jeg er fint tilfreds med. Samtidig holdt jeg min puls stort set konstant omkring 155 - lige efter planen.

Jeg havde heldigvis et par tørre strømper i skifteposen til løb, så fusserne kunne få en tør løbeoplevelse. Jeg havde håbet at kunne løbe ligeså godt som på Fuerteventura, hvor jeg løb 4:50 min/km. Som sædvanlig kommer jeg til at starte lidt hurtigt ud, da tilskuerne skabte en fantastisk atmosfære, så man godt lige kan give den lidt ekstra gas. Der var heldigvis ingen maveproblemer, som jeg tidligere har haft i starten af løbet, og jeg havde generelt en rigtig god fornemmelse i kroppen. At vennerne og familien desuden bidrog med en fantastisk opbakning gav mig bare endnu mere blod på tanden. Jeg fandt ind i et konstant tempo på 4:35 min/km og holdt det stabilt hele vejen. Det kørte helt perfekt, og jeg endte med at løbe halvmarathon'et på 1:36:13 - yderst tilfredsstillende!

Den samlede tid blev 5:19:56 - ca. 20 minutter hurtigere end på Fuerteventura på trods af en langsommere svømmetid. Ud over den glimrende sluttid blev jeg også en masse erfaringer rigere. Eksempelvis overvejer jeg kraftigt at tage en termoflaske med lunkent vand med i cykel-skifteposen til at varme hænder og krop med, hvis de er stiv-frosne. Og så bør jeg have et par lange ærmer og evt. handsker med i baglommen under cyklingen, hvis det begynder at regne ligeså meget som i Aarhus. Desuden var jeg meget glad for den energibar, jeg fik ude på ruten, så det vil jeg også overveje selv at have med i baglommen. Gode erfaringer inden den store prøve i august...

Sidst men ikke mindst vil jeg takke mange gange for den fantastiske opbakning, jeg fik ude på ruten af mine venner og min familie. Det giver et ekstra boost og et smil på læben, når I er der - så er det ingen sag, at komme igennem sådan et lille løb :-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Træning




Træningsprogram




Konkurrencer