Den 12. august 2012 gennemførte jeg Challenge Copenhagen - en fuld-distance ironman på 3,8 km svømning, 180 km cykling og 42,195 km løb - på 10 timer, 29 minutter og 2 sekunder.
Det var en helt fantastisk dag, hvor jeg fik masser af opbakning af mit helt eget personlige heppekor. Nu fortsætter drømmen om flere triathlon-eventyr...

tirsdag den 7. maj 2013

Ikast Triathlon - Løbsberetning

Store Bededag var der for første gang i mange år Ikast Triathlon. Det var 1/10 ironman med 400 meter svømning i indendørs bassin, 18 km cykling og 4 km løb. På trods af at ude-temperaturen sagde 4 grader, stillede jeg alligevel op, og heldigvis artede vejret sig generelt rigtig fint.

Første heat var allerede kl. 9, og det var jeg blevet placeret i, så jeg fik travlt med at klæde om og gøre mig klar, da briefingen var overstået. Jeg havde forventet, at vi måtte svømme i våddragt, men det måtte vi ikke. Det skulle også vise sig, at vand-temperaturen var 28 grader, hvilket er et par grader højere end jeg er vant til - og ja, 2 grader er vitterligt en kæmpe forskel. Det var jo for en gangs skyld varmt at svømme. Til gengæld gik det ikke særlig hurtigt. Vi svømmede 4 i hver bane, og jeg kom aldrig rigtig ind i en rytme, så jeg måtte bruge hele 10 minutter i baljen.

Efter et fint skifte kom jeg på cyklen og fik straks overhalet 7-8 stykker. Til gengæld var der rigtig langt op til de næste, men jeg gav max gas, så det lykkedes at tage et par stykker mere. Jeg prøvede at holde pulsen oppe på 165-170 bpm, hvilket jeg kunne holde i lang tid på stigningerne på Mallorca. Det gik også fint de første 16 km, hvorefter der kom en tendens til krampe i venstre lægmuskel. Det har jeg ikke oplevet før, og jeg tror, det skyldtes kombinationen af korte bukser og luft-temperaturen. Jeg rullede de sidste par kilometer, og trak i løbeskoene, hvorefter begge lægmuskler dirrede...

Heldigvis hjalp det med en masse korte skridt, og det lykkedes mig at holde farten pænt oppe - de sidste 200 meter med god opbakning fra fætter Thomas, som var tilskuer på dagen men ikke kunne dy sig for at tage løbeskoene med. Jeg kom i mål i tiden 58:52 minutter, hvilket jeg er rigtig godt tilfreds med så tidligt på sæsonen. Tiden skulle da også vise sig at være en af de bedre på dagen, men det var der nu en helt anden årsag til. Jeg endte rent faktisk på en 6. plads samlet ud af 68 gennemførte.

Men men men... placeringen skyldtes, at et skilt på cykelruten var væltet eller blevet smidt i grøften, så halvdelen af feltet kørte forkert. Det var virkelig ærgerligt, da jeg tænkte undervejs på cyklen, at ruten var virkelig godt mærket af i forhold til stævnets størrelse. Selvfølgelig var mange utilfredse, og resultatlisten kan man ikke rigtig bruge til noget, men det var nu alligevel et glimrende stævne i mine øjne.
Kilde: aoh.dk. Foto: Flemming Hansen

Desværre fangede en fotograf mig også i vandet. Pas på med at forstørre billedet - det er ikke for sarte sjæle...

  1. Hvor hvid kan man være?
  2. Kan man få nogle større briller?
  3. Hvor meget luft, skal jeg bruge?
  4. Måske skal jeg begynde at gå med en orange badehætte til dagligt...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Træning




Træningsprogram




Konkurrencer