Den 12. august 2012 gennemførte jeg Challenge Copenhagen - en fuld-distance ironman på 3,8 km svømning, 180 km cykling og 42,195 km løb - på 10 timer, 29 minutter og 2 sekunder.
Det var en helt fantastisk dag, hvor jeg fik masser af opbakning af mit helt eget personlige heppekor. Nu fortsætter drømmen om flere triathlon-eventyr...

søndag den 25. december 2011

Cykelprojekt 2: Hjul

HED. Jet 6 FR forhjul
Glædelig (h)jul. Det er jo oplagt i denne højtid med et indlæg, der omhandler hjul. Hjulene er en af de vigtigste komponenter på cyklen, da både nav og fælg har en stor indvirkning på, hvor godt cyklen ruller. Navet, fordi kuglelejerne bliver udsat for en hård belastning og de samtidig skal rulle så gnidningsfrit som muligt, og fælgen, fordi aerodynamikken bliver påvirket af fælgens profil m.m.

Der er rigtig mange producenter på hjul-markedet, som hver især taler for netop deres hjulsæt. Hvilke hjulsæt, der er bedst, afhænger også meget af rytterens kropsmål og proportioner, vejrforhold, og hvilket terræn der skal forceres. Overordnet er fælge med højere profil mere sidevindsfølsomme end fælge med en lav profil. Til gengæld er aerodynamikken bedre jo højere profil, der benyttes.

Den ultimative høje fælgprofil er pladehjulet, som har den mindste vindmodstand, men de er logisk nok meget svære at styre når det blæser - især for lette ryttere. Mange triathleter sværger til pladehjul på baghjulet og en relativ høj fælgprofil på forhjulet - selv under danske vejrforhold, som ofte er meget blæsende. Men det kræver efter min bedste overbevisning en kampvægt noget højere end min for at styre det.

I stedet for at opremse en masse forskellige hjulsæt og deres fordele og ulemper, vil jeg beskrive mit valg og begrundelserne herfor. Valget er faldet på 2012-modellen af HED. Jet Flamme Rouge (FR) serien. Forhjulet med en profil på 6 cm - HED. Jet 6 FR - og baghjulet med en 9 cm profil - HED. Jet 9 FR.
HED. Jet 9 FR baghjul

Udover at være et fantastisk flot hjulsæt, har de nogle rigtig gode egenskaber, og højden på profilen er udvalgt på baggrund af min vægt.

Profilen på fælgen er fremstillet, så den ikke er så følsom overfor sidevind, da den er mere rund i toppen end andre hjulsæt. Det gør samtidig hjulet hurtigere.

Fælgens bredde er på 23 mm, hvilket er forholdsvist højt for denne type hjulsæt, men dette giver hjulet mindre rullemodstand og mere "grip" i sving. Desuden giver bredere fælge også en bedre aerodynamik, da vinden lettere "suser rundt" om hjulet.

Hjulsættet er til dæk og slange, da de ikke har så stor rullemodstand som lukkede ringe. Dækkene bliver Continental Grand Prix 4000S, som er et af de mest punkterings-resistente på markedet i øjeblikket.

HED. hjulsæt har allerede bevist sit værd, da Tony Martin for nylig blev verdensmester i enkeltstart på hjul fra denne producent, så nu er det op til mig at leve op til det gode omdømme.

2 kommentarer:

  1. Hej Lasse

    Jeg er på jagt efter et nyt hjulsæt til min Cervelo P2. I den forbindelse har jeg forelsket mig i samme kombi som du bruger på din Argon. Hvor har du købt dit hjulsæt? Synes ikke der er så mange danske forhandlere? Jeg har læst HED Jet skulle være et rigtig godt alternativ til de dyrere Zipp hjul, men jeg synes nu priserne er rimelig tæt på hinanden, ihvertfald de steder jeg har kigget.

    mvh Kasper

    SvarSlet
  2. Hej Kasper

    Jeg forstår godt, at du har forelsket dig i HED hjulsættet :-). Jeg er også yderst tilfreds med mine - de ruller fantastisk og ser rigtig godt ud.

    Jeg købte hjulene sammen med min Argon 18 E-118 ved Speedzoneshop (nu Zeitfahrshop.de) i Tyskland, og det er rigtigt, at ikke mange danske butikker forhandlere hjulene. Kontakt evt. nogle udenlandske butikker for at høre om deres priser inkl. fragt til Danmark. Zeitfahrshop.de har ikke HED hjul på deres hjemmeside, men de kan formentlig skaffe dem. Trivelosports.com er et andet bud - ved dog ikke om de sender til Danmark.

    Min vurdering er, at Zipp og HED hjul har mange lighedstræk (bredere profil, "rund top", ...), men normalt er HED hjulene billigere. Dog er Zipp hjulene blevet mere udbredt ved de danske forhandlere, så priserne bliver presset lidt mere end det er tilfældet for HED hjulene desværre.

    Jeg håber, det lykkes dig at finde et sæt til en ordentlig pris - jeg kan i hvert fald kun give dem min varmeste anbefaling.

    /Lasse

    SvarSlet

Træning




Træningsprogram




Konkurrencer