Den 12. august 2012 gennemførte jeg Challenge Copenhagen - en fuld-distance ironman på 3,8 km svømning, 180 km cykling og 42,195 km løb - på 10 timer, 29 minutter og 2 sekunder.
Det var en helt fantastisk dag, hvor jeg fik masser af opbakning af mit helt eget personlige heppekor. Nu fortsætter drømmen om flere triathlon-eventyr...

mandag den 5. december 2011

Bordrup Cross Duathlon og test af svømmeudstyr

I går blev der afholdt Bordrup Cross Duathlon på en rigtig kold dag med regn, hagl og blæst. På forhånd var der lagt op til en lille tur på 3 x 2 km løb, mens min makker Morten Bo Overgaard Pedersen skulle forcere 2 x 7 km på mountainbike. Men arrangørerne havde regnet en smule galt, så det i stedet blev til ruter på henholdsvis 2,5 km løb og 12 km mountainbike. Og eftersom ruterne var rimelig kuperede, blev det en lang og hård dag, som dog alt i alt var en god oplevelse. Jeg var afsted sammen med min kammerat, Tonny Petterson, som klarede hele distancen selv - respekt! Desuden deltog min fætter, Thomas Esbensen, sammen med en kollega, Stephan Schönrock, så vi havde en lille intern konkurrence på stafet-distancen.

Jeg startede med at løbe de 2,5 km i 5. hurtigste tid på 10:13 - tre af personerne foran mig var dog tilmeldt den korte distance, som bestod af 2 x 2,5 km løb og 1 x 12 km mountainbike. Kun min fætter var hurtigere end mig på den lange distance, så hans stafet-hold kom ud med et ca. 20 sekunders forspring på den første mountainbike-tur. De 12 km mountainbike gjorde, at Thomas og jeg måtte vente i ca. 45 minutter på henholdsvis anden og tredje løbetur, så vores kroppe kunne nå at blive kølet godt og grundigt ned inden de skulle i gang igen.

Morten kørte en fin første tur på mountainbiken ca. to minutter hurtigere end Stephan, så mit team var godt 1½ minut foran dem inden den anden løbetur. Thomas hentede dog en hel del ind på mig inden den sidste mountainbike-tur, hvor vores forspring var mindsket til omkring et minut. Og desværre gik Morten fuldstændig død på den sidste mountainbike-tur, hvor han satte over fire minutter til i forhold til Stephan. Dermed var slaget allerede tabt, og så var det underordnet, at Thomas satte mig til vægs med yderligere 40 sekunder på den afsluttende løbetur.

Samlet set rakte vores præstation til en 2. plads på stafet-distancen ud af fire startende, hvor Thomas og Stephan løb med sejren. Hvis de individuelle deltagere også bliver talt med blev vi nr. 10, mens Thomas og Stephan blev nr. 5. Værd at bemærke er det også, at Tonny kørte et fremragende løb og blev nr. 7 samlet, blandt andet på baggrund af en rigtig flot første tur på mountainbike på 36 minutter rent! Alt i alt en fin dag på trods af vejret - og endnu et fint arrangement af Multiatleterne!

Resultater fra Bordrup Cross Duathlon - vælg "Lang" rute.

Test af svømmeudstyr


Dagen forinden var jeg i Herning for at teste diverse svømmeudstyr sammen med min fætter. Det startede ud med en test af min ny-indkøbte Nineteen Frequency våddragt, som jeg håbede ville gøre underværker i vandet. Og det gjorde den! Det var en fornøjelse at svømme med den. Benene kom lige pludselig op i overfladen, og jeg kom dermed til at ligge markant bedre i vandet. Neoprenen, som våddragten er lavet af, består af en masse små luftceller, som giver hele kroppen opdrift. Derved kommer man til at ligge højere og mere vandret, så modstanden mindskes, hvilket samtidig gør, at man ikke skal bruge så mange kræfter på at svømme. Uden at overanstrenge mig kom tiderne på 25 meter lige pludselig ned på omkring 25 sekunder, altså 1 m/s. Dermed må de 3.800 meter, som skal forceres i august næste år, jo kunne gennemføres på 3.800 sekunder, svarende til en time og tre minutter... Ahh, det er nok alligevel lige optimistisk nok... :-)

Men det gør da bestemt, at jeg er fortrøstningsfuld overfor mit store mål igen. Desværre er det ikke godt for våddragten ofte at blive brugt i klorvand, da klor opløser neopren, så jeg må tage alternative metoder i brug for at få samme fornemmelse i vandet som med våddragten. Her er et par små svømmefødder, de såkaldte zoomers, et rigtigt godt bud. Zoomers er en del kortere end traditionelle svømmefødder, og dermed skal man stadig arbejde for at komme fremad. Til gengæld hjælper de på at få benene op, så man ligger mere vandret, og dermed kan de give lidt af den samme fornemmelse som våddragten. Finger paddles, som er en lille plade, man sætter på hånden for at få en lidt større håndflade, var også en positiv oplevelse. De giver en smule ekstra træk i vandet, så man får trænet armene mere - dog skal man passe på ikke at bruge dem for meget, da de samtidig belaster skuldrene.

De sidste to slags svømmeudstyr, som blev testet, var en pull-buoy og en center-snorkel. Pull-buoy'en er en flamingo- eller plastik-anordning, som ligner et 8-tal til at sætte mellem benene. Den skulle ligesom svømmefødderne give ekstra opdrift i benene, men det lykkedes mig aldrig rigtig at få den rette effekt ud af den. Det samme gjaldt snorklen, som kræver en del tilvænning. Det er unaturligt at trække vejret gennem et plastikrør, og derfor gør mine instinkter, at jeg hellere trækker vejret gennem næsen, men den havde jeg heldigvis en næseklemme på, så jeg ikke kom til at sluge en masse vand denne vej igennem. Det blev derfor heller aldrig så afslappende, som jeg havde håbet på, at svømme med snorkel.

Min subjektive konklusion må blive, at zoomers og finger paddles bestemt kan anbefales. Zoomers giver lidt den samme effekt som en våddragt, så det tror jeg bliver en del af mit træningsudstyr fremover. Men jeg glæder mig allerede nu til at få min våddragt på igen - den er altså en smule magisk. At den så er rimelig besværlig at få af og på er en anden sag... :-)

3 kommentarer:

  1. I må have en campingvogn med til næste stævne. Og en kop te så i kan holde varmen.

    SvarSlet
  2. Hvad giver mest opdrift efter din mening? En Pull-buoy eller en våddragt?

    SvarSlet
  3. Hej Mette

    Det korte svar er våddragten. Den giver opdrift i hele kroppen (mest i benene), mens pull-bouy'en kun giver opdrift omkring benene. Dog er svaret nok ikke så simpelt, og jeg er langt fra svømme-ekspert, så andre kan formentlig svare bedre end jeg.

    Problemet med våddragten er, at den er meget varm at have på i en svømmehal, selvfølgelig afhængig af vandtemperaturen, og så er den mere bøvlet af få af og på, end en pull-bouy er at sætte mellem benene.

    Problemet med pull-bouy'en er, at den giver en mere unaturlig svømmestil. Du spænder en smule i benene for at holde den sammen, og benene bruges normalt også til at give den rigtige "rotation" i vandet. Til gengæld er den god til, når du skal træne armene.

    Jeg har brugt pull-bouy'en en helt del efter at have lært den lidt bedre at kende. Det har primært været for at få noget mere distance på mine svømmetræninger, og så jeg kunne slappe mere af i vandet.

    Håber du kan bruge svaret. Ha' en god dag.

    /Lasse

    SvarSlet

Træning




Træningsprogram




Konkurrencer