Den 12. august 2012 gennemførte jeg Challenge Copenhagen - en fuld-distance ironman på 3,8 km svømning, 180 km cykling og 42,195 km løb - på 10 timer, 29 minutter og 2 sekunder.
Det var en helt fantastisk dag, hvor jeg fik masser af opbakning af mit helt eget personlige heppekor. Nu fortsætter drømmen om flere triathlon-eventyr...

mandag den 19. december 2011

Cykelprojekt 1: Geargruppe

Da jeg skulle sammensætte min nye tri-cykel, brugte jeg en del tid på at studere geargrupper, som består af for- og bagskifter, kranksæt, kæde, klinger, kassette og bremser. Der findes tre store producenter af geargrupper på verdensplan; Shimano, SRAM og Campagnolo. Indenfor triathlon-verdenen er det dog stort set kun Shimano og SRAM der gør sig gældende.

Indenfor de seneste år har Shimano introduceret elektronisk gearskifte i deres dyreste geargruppe, kaldet Dura Ace DI2. Det er et avanceret system, som kan finde ud af at finjustere sig selv, så det hele tiden kører mest optimalt. Geargruppen bliver brugt af de fleste professionelle cykelhold på ProTour-niveau - også til deres enkeltstartscykler. Geargruppen har fået rigtig god kritik, og der er kun én ulempe ved den - prisen...

For nyligt er der kommet et mere prisvenligt alternativ indenfor de elektroniske geargrupper, nemlig en elektronisk udgave af Shimanos næst-højeste geargruppe - Ultegra DI2. Erfaringerne fra Dura Ace DI2 er taget med videre, og den største forskel mellem Dura Ace og Ultegra er vægten. Gearskift på enkeltstarts- eller triathloncykler foregår i enden af bøjlen, hvor man ligger det meste af tiden, med såkaldte satellit-skiftere, hvormed den gode aerodynamik kan bevares. Desværre fås der endnu ikke satellit-skiftere til Ultegra DI2, og Dura Ace DI2's skiftere er ikke kompatible med Ultegra DI2, så dermed er denne geargruppe udelukket.

I stedet skal vi have fat i de kablede modeller, som også stadig er flittigt brugt. Campagnolo er først for nyligt kommet med en elektronisk udgave af deres geargruppe, og SRAM har kun kablede udgaver i deres program. Der er kun små forskelle mellem top-udgaverne af de kablede modeller - Shimano Dura Ace og SRAM Red. Mens SRAM Red har en lidt lavere vægt end Shimano Dura Ace, skifter Dura Ace så vidt vides en smule lettere end SRAM Red. Det er dog ude på marginalerne, så der må kigges på andre detaljer ved de to geargrupper. Valget faldt i sidste ende på SRAM Red - se her hvorfor:

SRAM Red fås med nogle specielle satellit-skiftere, som ses på billedet til venstre - R2C Aero. R2C står for "Return to Center" og betyder at skifte-palerne altid vender tilbage til udgangspositionen, når man har foretaget et gearskift, og dermed også altid peger lige frem. Normale skiftere skubbes op og ned uden at vende tilbage til udgangspositionen, så de peger i potentielt vidt forskellige retninger, hvilket håndstillingen også skal indrette sig efter. Dette slipper man for med R2C Aero skifterne, så man i stedet for kan koncentrere sig om at køre stærkt. Skifterne er ligesom de fleste andre dele af geargruppen i carbon, og vægten for hele geargruppen kan derfor holdes nede under 2 kg.

Øvrige specifikationer og detaljer om geargruppen:
  • Kranksættet bliver monteret med specielle tri-klinger, som kan ses på billedet til højre. Klingerne er stærkere og stivere, samt mere aerodynamiske end almindelige klinger og bliver med henholdsvis 54 og 42 tænder. Desuden ser de hammer godt ud!
  • Den bagerste kassette er en 10-speed kassette, dvs. med ti kranse, som spænder fra 11 til 23 tænder. 
  • Bagskifteren kommer med keramik lejer i pull-hjulene og titanium parallelogram, som er de elementer kæden kører imellem. 
  • Ligeledes er krankboksen med keramik lejer.
Alt i alt en sublim geargruppe, som samtidig fås i en helt sort udgave - SRAM Red Black. Du kan se den komplette geargruppe nedenfor, dog med almindelige klinger - den kommer til at se fremragende ud på den nye cykel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Træning




Træningsprogram




Konkurrencer