Den 12. august 2012 gennemførte jeg Challenge Copenhagen - en fuld-distance ironman på 3,8 km svømning, 180 km cykling og 42,195 km løb - på 10 timer, 29 minutter og 2 sekunder.
Det var en helt fantastisk dag, hvor jeg fik masser af opbakning af mit helt eget personlige heppekor. Nu fortsætter drømmen om flere triathlon-eventyr...

fredag den 13. januar 2012

Træningsstatus - Januar

Så må det være tid til en status på træningen, hvor der nu kun er syv måneder til det store mål. Januar er startet ganske fint på træningsfronten, hvor det er lykkedes at få passet lidt flere træningstimer ind i kalenderen. Træningen er rimelig alsidig med en jævn fordeling af de tre discipliner. Det er stadig svømningen, der er den helt store udfordring. Jeg synes ikke, jeg har forbedret mig så meget de seneste par måneder, og det er rigtig frustrerende. Svømmestilen er ikke god, men er trods alt blevet forbedret markant, men udholdenheden i vand er væsentlig dårligere end på land, så pulsen hamrer i vejret efter få meter i bassinet. Der er masser af gode råd at hente både fra træneren på mit svømmehold og på Internettet, hvor diverse videoer viser, hvor utrolig nemt det er at svømme crawl. "Stræk armene" er standard-kommentaren fra min træner, og det går også fint nok de første syv svømmetag, men det er skuffende, at jeg løber træt så hurtigt. Men jeg klø'r på - det skal nok lykkes på et tidspunkt.

På løbefronten var jeg sidste weekend ude at løbe årets første gang intervaltræning. Det blev til 2 km opvarmning, 7 gange 550 m sprint plus 50-100 m gang, afsluttende med 2 km afjog. Intervaltiderne blev alle holdt under 2 minutter, hvilket var målsætningen. Men der er stadig et stykke vej ned til sidste års intervaltider på samme distance, som i den bedste periode lå omkring 1:54. Det lyder umiddelbart ikke af meget, men hvis man omregner til hastighed, giver det en forskel fra godt 16 km/t til knap 18 km/t, og selvom disse hastigheder ikke kommer til at afspejle mine præstationer på længere distancer, viser det alligevel et tegn på udholdenhed og den generelle form.

Cyklingen foregår stadig på hjemmetræneren, hvor det er blevet til et par stints på omkring to timer ud over en hel del morgentræninger på tre kvarter. Jeg træner at sidde i bøjlen i lang tid ad gangen, hvilket er hårdt for skulder- og nakkeregionen, samt bagdelen, men der er forbedringer at mærke, så jeg er stadig fortrøstningsfuld.

I denne weekend stiller jeg op i årets første konkurrence. Det gælder 1. afdeling af Danisco Cup, som er et løb på henholdsvis 5 og 10 km i og omkring Aarhus - jeg stiller op på den "lange distance". Der er fem afdelinger i cuppen frem til d. 28. marts. Jeg forventer ingen super-tider med den nuværende løbeform - alligevel regner jeg dog med at stå forrest på startstregen.

Og bare rolig... der skal nok komme et blog-indlæg, hvor min nye cykel bliver afsløret, men leveringen af rammen har trukket lidt ud, så alle må væbne sig med tålmodighed lidt endnu... :-)

3 kommentarer:

  1. Good work Lasse! I know you said that there was a lot of advice on the internet about swimming... this was the best site I found: www.swimsmooth.com :) There is a lot of great information there. The thing that surprised me a lot was the difference that higher stroke rate makes.

    My running is slowly improving, I am focussing on getting my stride-rate/cadence up to cirka 180bpm which has got my 10km time down to a little over 40min... next stop sub-40!

    Good luck, hurry up with the bike pictures :)

    SvarSlet
  2. Thanks, Nick! Hope you can understand the blog posts even though they are in Danish - well, you have to learn the language anyway :)

    Nice swimming website - yet another site showing how simple it is... But interesting to view the details in slow motion.

    I'm impressed with your running - you have improved a lot lately! My 10km time today was 41:17, so there's still a long way to sub-40 for me :)

    SvarSlet
  3. Ser lovende ud Lasse. Der er jo massere af tid, og man skal jo også huske at have det sjovt mens det står på

    SvarSlet

Træning




Træningsprogram




Konkurrencer