Den 12. august 2012 gennemførte jeg Challenge Copenhagen - en fuld-distance ironman på 3,8 km svømning, 180 km cykling og 42,195 km løb - på 10 timer, 29 minutter og 2 sekunder.
Det var en helt fantastisk dag, hvor jeg fik masser af opbakning af mit helt eget personlige heppekor. Nu fortsætter drømmen om flere triathlon-eventyr...

søndag den 18. august 2013

Randers Triathlon - Løbsberetning

Min træningsindsats har ikke været imponerende i år, men derfor kan man jo godt stille op til konkurrencer alligevel. I går var det Randers Triathlon, som bød på 1/10 ironman, og det skulle vise sig at blive en glimrende dag.

Svømningen foregik i et 50 meter indendørs bassin, hvor man måtte svømme med våddragt - så fås det ikke meget bedre for mit vedkommende. Svømningen gik også fint nok, selvom et par af de andre i min bane skiftede en del mellem crawl og brystsvømning, hvilket generede en smule. Jeg svømmede i bane med Martin Klein - god ven fra træningslejren på Mallorca tidligere på året. Vi svømmede stort set lige hurtigt - eller langsomt... Der var en relativ lang første skiftezone, så der var god tid til at få våddragten krænget ned over kroppen. Martin blev hægtet af i skiftet, da hans puls eksploderede. Det gjorde min egentlig også - da jeg hoppede på cyklen var den 178 bpm, men jeg kunne fortsætte resten af løbet med samme høje puls.

Cyklingen foregik på en relativ kuperet ud-hjem-rute. Der havde tidligere været en masse bøvl med at dirigere duathleterne, hvor min fætter Thomas Esbensen ærlig talt ikke var særlig tilfreds med hjemmeværnsfolkene, men jeg befandt mig heldigvis midt i feltet, så jeg kunne se, hvor de andre triathleter kørte hen.

Efter et hurtigt andet skifte var jeg lige ved at få krampe i min venstre lægmuskel, men det gik væk igen ved at løbe med korte skridt. Jeg fortsatte med omkring 4 min/km i de knap 5 kilometer, så jeg akkurat fik presset min samlede tid under 1 time - nærmere præcist 59 minutter og 45 sekunder. Det rakte til en 11. plads ud af 118 deltagere. Flemming Hebsgaard vandt i tiden 53:07 og en anden veteran John Albin blev 2'er - imponerende af de gamle gutter. Thomas vandt duathlon-konkurrencen, selvom han kørte for langt på cyklen - endnu et bevis på at han er vanvittig god til at løbe og cykle.

Efter stævnet mødtes vi ved Flemming Hebsgaard og fru Anne Mette i deres palads sammen med en masse andre tri-nørder (og påhæng) til grill og hygge. Det var en rigtig god afslutning på en god dag, og det kan nemt tænkes at blive til en tradition fremover.

Næste weekend gælder det Silkeborg Triathlon, hvor jeg stiller op på 1/4 ironman-distancen. Det er første gang, jeg skal køre stævnet selv. De seneste to år har jeg stillet op på stafet-hold, men i år får jeg selv fornøjelsen af det kuperede terræn, som Silkeborg byder på.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Træning




Træningsprogram




Konkurrencer