Den 12. august 2012 gennemførte jeg Challenge Copenhagen - en fuld-distance ironman på 3,8 km svømning, 180 km cykling og 42,195 km løb - på 10 timer, 29 minutter og 2 sekunder.
Det var en helt fantastisk dag, hvor jeg fik masser af opbakning af mit helt eget personlige heppekor. Nu fortsætter drømmen om flere triathlon-eventyr...

lørdag den 6. juli 2013

CeramicSpeed


Tid til et nørdet indlæg... I morgen er der Aalborg Triathlon, hvor jeg skal igennem en halv ironman. Jeg er klar, og det samme er min Argon 18 tricykel, som sidste weekend blev fuldt opgraderet med CeramicSpeed kuglelejer og nu ruller bedre end nogensinde.

CeramicSpeed laver de bedste letløbende keramiske kuglelejer på markedet og er anerkendt og vidt udbredt i det professionelle cykelfelt. Inden for cykelindustrien laver de kuglelejer til hjul, kranksæt og pulley hjul, som er de to tandhjul i bagskifteren på cyklen. Og nu er alle disse kuglelejer CeramicSpeed modeller på min Argon 18 E-118 tricykel med tilhørende HED Jet 69 FR hjulsæt. Og når jeg nu var i gang fik jeg også opgraderet min racercykel - Giant TCR Advanced med Spinergy Xaero Lite hjulsæt. Jep, jeg elsker mine cykler og nu kan de nærmest køre af sig selv...

Idéen med keramiske lejer er, at kuglerne i lejet er glattere, hårdere og lettere end normale stålkugler, hvilket reducerer friktionen i lejerne, hjælper på effektoverførslen og sikrer længere holdbarhed. Og et CeramicSpeed leje er sågar endnu bedre end andre keramiske lejer på markedet, i og med at kuglerne er mere runde og overfladen endnu glattere, så kvaliteten er helt i top. Man kan spare mellem 6 og 9 watt på at skifte fra stållejer til CeramicSpeed lejer. Og omregnet til tid giver det ca. 3 minutter over 90 km med 35 km/t. Det er da også værd at tage med.

Ud over kuglelejer til cykler laver CeramicSpeed også kuglelejer til motorsport og industrien. For nylig vandt de Elforsk prisen 2013 med et projekt om elbesparende kuglelejer, da der er store besparelser i at udskifte kuglelejer i industrien. Nu skal virksomhederne bare få øjnene op for CeramicSpeed - resultaterne taler sit tydelige sprog...


Aalborg Triathlon


Stævnet i morgen er samtidig DM i halv ironman, så det bliver et stærkt felt, der stiller op. Jeg er spændt på, hvordan det kommer til at gå. Jeg har ikke trænet så intensivt i år, så nu må vi se, om jeg kan holde til 5 timers aktivitet. Svømning skal som altid bare overståes. Cyklingen bliver spændende - jeg skal helt sikkert ud og give gas, men jeg kan nok ikke lade være med at tænke en smule på det afsluttende halvmarathon. Løbeformen er sådan set fin nok, men jeg er spændt på, om jeg kan holde tempoet oppe efter de andre strabadser.

Startskuddet lyder allerede kl. 8 i morgen tidlig, så min morgen starter ved 4.30-tiden med det traditionelle morgenmåltid, som jeg skrev lidt om i forbindelse med sidste års Challenge Aarhus. Og eftersom det er et DM-stævne er der på en måde lidt mere pres på. Jeg har revance til gode fra sidste års DM kort distance i Frecericia, hvor ca. alt gik galt. Sådan kommer det ikke til at gå i morgen!

2 kommentarer:

  1. Hej. Kan du mærke forskel på de gamle og dine NYE lejre :-)

    Mvh Steen

    SvarSlet
  2. Hej Steen

    Der er selvfølgelig mange faktorer, der spiller ind på, hvordan cyklen ruller - vejr og vind, dagsform, osv. Men baseret på resultaterne indtil videre lever CeramicSpeed lejerne til fulde op til forventningerne. Til Aalborg Triathlon 1/2 ironman kørte jeg de 90 km 2 minutter hurtigere end sædvanligt, og her har CeramicSpeed lejerne helt sikkert spillet ind.

    Hvor meget der er at hente for dig afhænger af, hvilket udstyr du kører med i dag. Især ved Shimano gear-grupper er der meget at hente. Shimano kranksæt kører meget trægt og der er også stor modstand i pulley hjulene. På min Giant racer kører jeg med en Shimano 105 gear-gruppe, og her er der mærkbar forskel på før og efter CeramicSpeed lejerne. Før kunne kranksættet ikke "spinne rundt" af sig selv - det kan det nu.

    Og en sjov lille video viser her forskellen på Shimano Dura Ace og CeramicSpeed pulley hjul :-)
    http://www.youtube.com/watch?v=3Iw0SnGs4Dc

    Så alt i alt kan jeg kun anbefale CeramicSpeed lejerne - de ruller bare bedre!

    /Lasse

    SvarSlet

Træning




Træningsprogram




Konkurrencer