Den 12. august 2012 gennemførte jeg Challenge Copenhagen - en fuld-distance ironman på 3,8 km svømning, 180 km cykling og 42,195 km løb - på 10 timer, 29 minutter og 2 sekunder.
Det var en helt fantastisk dag, hvor jeg fik masser af opbakning af mit helt eget personlige heppekor. Nu fortsætter drømmen om flere triathlon-eventyr...

onsdag den 10. juli 2013

Aalborg Triathlon - Løbsberetning

Søndag var det tid til et af årets triathlon-højdepunkter for mit vedkommende, da jeg stillede op til DM halv ironman i Aalborg. På trods af at jeg ikke har trænet så intensivt som sidste år, følte jeg mig klar til at gi' den en skalle. Målet var at komme under de (for mig) magiske 5 timer, og det skulle da også vise sig at blive en tæt kamp.

Stævnet startede allerede kl. 8, så jeg tog fra Aarhus kl. 5 - der er ikke mange biler på vejene på det tidspunkt. På parkeringspladsen i Aalborg mødte jeg Flemming Hebsgaard fra Mallorca-turen, som var regerende mester på kvart ironman-distancen i Aalborg. I år stillede han ligesom mig op på halv ironman-distancen. Ham kommer vi tilbage til.

Svømningen startede fra den modsatte ende af søen i forhold til sidste år. Jeg fulgtes med Rasmus Grønbæk Nielsen dertil - super-triathleten fra Herning, som ofte blander sig med eliten. Og da vi fandt ud af at svømmestarten gik et stykke ude i søen, fik vi efterhånden lidt travlt. Startskuddet lød og så pjaskede jeg ellers afsted. Som så ofte før kom svømningen aldrig rigtig til at køre. Til gengæld ved jeg til en anden gang, at jeg måske skal holde lidt igen med energidrikken inden start. I hvert fald skulle jeg bøvse adskillige gange, hvilket ikke er super praktisk, når man skal have vejrtrækningen til at køre under vand. Oppe af vandet efter ca. 43 minutter - der er plads til rigtig mange forbedringer.

Så gik det straks bedre på cyklen. Eller faktisk var det rigtig hårdt i starten, hvor pulsen hamrede afsted, og det ikke gik særlig hurtigt. Det føltes ikke som om, vinden var så kraftig, men alle andre havde samme fornemmelse, så lidt blæste det nok alligevel. Jeg pressede på på cyklen - kørte med en gennemsnitspuls på 160 bpm (7 slag højere end ved den hele ironman i København sidste år) og et snit på omkring 36 km/t, så 5-timers tiden var inden for rækkevidde inden det afsluttende halvmarathon. Endomondo kunne efterfølgende berette, at det var ny rekord for 50 miles (ca. 80 km) på cykel med en forbedring på godt 2 minutter. De keramiske lejer fra CeramicSpeed kan godt få lidt af æren... :-)

Det var rigtig varmt, så jeg havde sørget for at drikke en masse væske under cyklingen. Omkring 2 liter energidrik og 3 stk. gels på 2½ time. Det virkede også ganske fint de første par kilometer af løbet. Efter omkring 2,5 km var første vand-depot, hvor de havde nogle vandposer, som man selv skulle bide hul i. Det kæmpede jeg noget med, og straks satte en rimelig kraftig sidestik ind. Jeg løb videre, men tempoet faldt til over 5 min/km, og 5-timers tiden forduftede stille og roligt. Vi skulle løbe to runder af ca. 10,5 km, og på 2. runde gav jeg alt, hvad der var tilbage i kroppen. Det var desværre ikke nok, så jeg endte på 5 timer 2 minutter og 14 sekunder.

Det var lidt frustrerende at være så relativ tæt på, men det er trods alt omkring 18 minutter hurtigere end min hidtil hurtigste halv ironman tid sat til Challenge Aarhus sidste år. Jeg skal nok finde de 2 minutter og 15 sekunder et eller andet sted. Op på hesten igen. Og så er det lidt sjovt at se grafikken nedenfor, som viser mine mellemtider og placering igennem stævnet. Fra at ligge nr. 392 (ud af 414 mænd) efter svømningen, får jeg bevæget mig op gennem feltet og ender som nr. 207.


Hurtigste mand, Peter Østergaard fra Odense, kom i mål lige godt en time før mig, og så har vi Flemming Hebsgaard, som overhalede mig efter 13 km løb (og han var startet 40 minutter efter mig!). Han vandt selvfølgelig sin aldersklasse med en tid på 4:19:12 - imponerende af den gamle gut. Min fætter, Thomas Esbensen, stillede til start på kvart ironman-distancen, og han præsterede som altid og tangerede sin 6. plads fra 2012 med en tid på 2:14:10. Han kunne dog ikke følge med über-bikeren Martin Jensen, som vandt den kvarte ironman på 1:57:52, hvilket var hele 12 minutter hurtigere end nr. 2! Godt at se, at han er kommet over sine skader - han bliver spændende at følge fremover.

Triathlon-Danmark holder tilsyneladende også sommerferie. Der er i hvert fald først stævner igen i august, hvor jeg blandt andet har Randers Triathlon og Silkeborg Triathlon på programmet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Træning




Træningsprogram




Konkurrencer